İnternette İtibar Yönetimi

Eklenme Tarihi : 17 Temmuz 2014

Bildiğiniz üzere, Google'ın "unutulma hakkı" uygulaması, Avrupa Birliği üyesi ülkelerde yaşayanlar için Mayıs sonu itibariyle başladı. İlk 24 saat içinde 12 binden fazla Avrupalı arama sonuçlarından kişisel verilerinin kaldırılması için başvurdu. Kaldırmaların ne zaman başlayacağı ise henüz açıklanmadı. Uygulamanın AB üyesi olmayan ülkelerde ne zaman başlayacağı da belli değil. Uygulama, AB Adalet Divanı’nın kararı doğrultusunda yalnızca 32 Avrupa ülkesini kapsıyor. Dolayısıyla, Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları olarak bizler hakkımızdaki arama sonuçlarını kaldırmasını Google’dan talep edemiyoruz. 

Uygulama bizi de kapsasa bile dünyada pek çok arama motoru var ve onlar “unutulma hakkımız” olduğunu düşünmeyebilir. Zaten, Google’ın patronu Larry Page, karara uymalarının siteyi sürekli yenileme çalışmalarına zarar vereceğini; uygulamanın baskıcı rejimlere yarayacağını dile getirdi. Wikipedia’nın kurucusu Jimmy Wales ise, unutulma hakkı gerekçesiyle Google’ın uygulamasının başarılı olmayacağını düşünenlerden ve “silinmesi imkansız” diyenlerden.

En gerçekçisi bizim “unutulma hakkı”nı bir süre daha “unutmamız” olacak.

Halk “Sen olacağına bak” der; biz de öyle yapalım...

İnternette hakkınızda olumsuz yazıların yer almaması için en sağlam yol;

  1. Gerçekten dürüst, iyi niyetli işler yapmak,

  2. Doğruyu konuşmak ve yazmak.

  3. Sosyal medya hesaplarında yazarken doğru ve dikkatli olmaktır. 

Sizin dürüst ve çalışkan olmanız işe yaramıyor, kötü niyetli ya da kıskanç insanların faaliyetleri engellenemiyorsa hukuksal yollara başvurabilirsiniz. Kimsenin itibarınızı zedelemeye hakkı yok. Fakat politikacı, bir marka sahibi ya da magazin figürü değilseniz bu sorunla karşılaşma olasılığınız düşüktür. Sizin adınıza sosyal medyada sahte hesaplar açılması ve buralardan olumsuz paylaşımlar yapılması zayıf olasılıktır. Olsa da bilişim suçları konusunda epeyce yol alındı; iftira ya da hakaret içeren siteler/kişiler  IP’lerinden saptanabiliyor ve dava açılıabiliyor. Bunlar hakkında yasal işlem yapılmasını ve sonuç alınmasını sağlayabilirsiniz. 

Durum bu kadar ağır değilse, asılsız iftiralar, zedeleyici kampanyalarla karşı karşıya değilseniz “beğenmeme” boyutundaki eleştiriler doğaldır. Hoşgörüyle yaklaşmak daha mantıklıdır. İyi niyet, insan ve ülke sevgisiyle ürettiğiniz “bilim, sanat, fikir, ürün ya da hizmet” arama motorlarına düştükçe, olumsuz yansımalar sırasını ve etkisini kaybedecektir. 

Siz her zaman;

  1. Web sayfanızı düzenli olarak güncelleyin. Yeni ve kaliteli içerik yükleyin.

  2. Sosyal medya hesaplarınızdan düzenli aralıklarla paylaşımlar yapın.

  3. Toplumu ilgilendiren faliyetlerinizin basında da yer alması için çalışın. 

“İyilik yap, denize at. Balık bilmezse Halik bilir” misali, siz Google’a sürekli güzel bir şeyler düşürün. Bugün değilse yarın, birinci sayfada yer alır.